Nieuws - Austin FGK Restauratie Op Austin FGK 40 Restauratie.nl

De elektrische delen hebben we geheel uit elkaar gehad de lichtschakelaar is geheel gestraald en opnieuw gespoten, zoals ook de kachel dit was een bonk roest maar hij is nu weer als nieuw.

Ook de kloplampbehuizing is geheel gestraald en nieuw gespoten.

De verlichting is compleet nieuw het was wel even zoeken maar het is hetzelfde als in een oude Mini zit en de stadslichten zitten ook op een Jaguar.

De klokken van het dashboard zijn weer helemaal in nieuwstaat gebracht.

Ook de leiding van de oliedrukmeter is geheel nieuw.

Zie de foto's

Nu zijn we met het opbouwen begonnen als eerste de nieuwe kabelboom deze is net zoals de vorige truck weer in Engeland geheel nagemaakt met draad van gevlochten katoen zoals dat toen der tijd was.

Gelukkig hebben we een werkplaatsboek kunnen bemachtigen waar het gehele schema in staat.

Langzaam begint het te vorderen.

Zie foto's

De cabine is gestraald, en wordt nu spuitklaar gemaakt. Bij Auto WZ in Herwijnen.

De cabine wordt Austin Solar Red.

Bekijk hier de foto's.

Na de vele tegenslagen hebben we eindelijk de cabine kunnen plaatsen.

Deze stond al een tijdje klaar.

De cabine is van binnen en buiten geheel door Auto WZ in Herwijnen klaar gemaakt en gespoten.

Ik weet zeker dat de cabine strakker en mooier is als dat hij uit de fabriek kwam.

Hij is gespoten in de originele Austin kleur Solar Red.

het was nog een heel gedoe om de cabine op de juiste hoogte te krijgen met de hefbrug.

Zie de foto's

De nieuwe laadbak is het geraamte van klaar hij is een stuk langer als van de eerste truck.

De zijkant bestaat daarom ook uit deelbare zijpanelen.

Deze is uiteraard weer gemaakt door Theo Klaassen.

Ook heeft hij 2 gereedschapkistjes voor beide trucks gemaakt en 2 sleepogen voor de trucks.

Zie de foto's in het fotoboek.

Het heeft een hele tijd geduurd maar we hebben een hoop problemen met de motor gehad.

Nadat deze gespoten was zag Bernard dat hij onderdruk had dit kon niet vond hij.

Dus de hele motor moest uit elkaar.

Er zijn nieuwe zuigers met zuigerveren, lagerschalen, kleppen met klepgeleiders, pakkingen en verstuivers in gekomen.

Dit alles was niet zomaar even.

Het was een heel gezoek om de juiste materialen te krijgen.

Toen we alles hadden hebben we de hele zaak klaar gemaakt en in elkaar gezet.

We wilden gaan starten en het water liep zo tussen de kop en het blok uit, toen dat weer.

Dus weer moest de cilinderkop er af bleek dat de koppakking niet de goede was.

Er moest een koperen koppakking in, dat werd weer een zoekplaatje.

Na een week zoeken kwam Hans uit bij Bod in Beek en wat bleek hij had nog een originele koperen koppakking liggen. Dit was echt een mazzeltje anders hadden we er een moeten laten maken.

Bod in Beek repareert Nuffield Tractors daar zitten dezelfde motoren in.

De pakking opgehaald en gemonteerd daarna bleek dat de oliedruk door de nieuwe zuigers en klepgeleiders met kleppen hoog was maar geen echte onderdruk meer.

Er kwam nog een enkel druppeltje olie uit de carter ontluchting, dit kon niet volgens Bernard.

Dus moest er een oplossing gevonden worden en die kwam er.

Hans heeft de carter ontluchting omgelegd dus omhoog er 2 halve schotjes ingemaakt zodat de lucht er langs kon maar de olie niet, het probleem was opgelost Bernard tevreden en Hans ook.

Na al die operaties was lak op de motor dusdanig beschadigd dat deze weer bijgewerkt diende te worden.

Daarna hadden we weer een probleem de koppeling werkte niet hij ontkoppelde niet, en dat ondanks nieuwe plaat e.d., de bak moest er weer af dit was gelukkig maar een klein klusje we konden er nog goed bij.

Het druklager is vervangen en toen werkte de koppeling weer naar behoren.

Na al deze tegenslagen konden we eindelijk verder met opbouw.

Zie de foto's